فشار اصلی کرونا برای سینمادارها بود نه هنرمندان / دولت به فکر توسعه زیرساختها باشد
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، در روزهایی که سینما سختترین دوران حیاتش را از سر میگذراند، سینمادارها به عنوان ویترین آثار سینمایی، زیر فشارهایی باورنکردنی هستند. فشارهایی که برخی از سالنهای سینما را به تعطیلی کشاند و درحالی که مجوز فعالیت سالنها صادر شده است، اما ضربهای که در سال اول به سینمادارها وارد شد، کاری کرد که برخی از آنها توانایی راهاندازی مجدد نداشته باشند و نتوانند درهای سالن سینما را به روی مخاطبان فیلمها باز کنند.
در این میان تاحدودی تکلیف سینماهای تک سالنه مشخص است. این سینماها چون تنها ورودیشان از طریق فروش بلیط است، در روزهای کسادی سینما نمیتوانند عملکرد قابل دفاعی داشته باشند و خودشان را از زیر فشار موجود خلاص کنند. درحالی که پردیسهای سینمایی با قابلیتهای فرهنگی و سرگرمی جانبی که دارند تاحدودی توانایی پوشش دادن برخی از کمبودهای حاصله از فروش پایین فیلمهای سینمایی را دارند. در این روزها که سینما با یکی دو فیلم جدید مثل «دینامیت» و «درخت گردو» در حال جان گرفتن مجدد است و مردم هم بدشان نمیآید عادت سینما رفتن را از سر بگیرند، با سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی گفتوگو کردیم.
سینمادارها یا هنرمندان مسئله این است
مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره اوضاع خاص این روزهای سینما و اکران فیلمها گفت: در حال حاضر به این علت که مردم همچنان نسبت به شیوع بیماری کرونا ترسهایی دارند، آثار در حال اکران چندان با اقبال مواجه نمیشود، اگرچه اوضاع از سال گذشته بهتر است.
سجاد نوروزی با اشاره به این موضوع که به دلیل کرونا سینمادارها بیشتر از هنرمندان این حوزه آسیب دیدند، اضافه کرد: در طول یک سال و نیم گذشته هنرمندان حوزه سینما در حال ساخت سریال بودند. به علت گسترش شبکه نمایش خانگی طی یک سال و نیم تا دو سال گذشته، اکثر هنرمندان فعال در بدنه هنری سینما در حال ساخت آثار مختلف برای پلتفرمها و VOD ها بودند و لطمه و ضرر اصلی از اکران نشدن فیلمها را سالنهای سینما و سینماداران متحمل شدند، چون تنها ورودی این سینماها از طریق اکران فیلم بود.
ترس تهیهکنندهها از اکران
نوروزی دررابطه با آثار به نسبت ضعیفی که پس از بازگشایی سینماها اکران شده نیز گفت: در مدتی که سینماها باز شدند غیر از چند مورد معدود فیلمهای باکیفیتی اکران نشده است. این درحالی است که ما تا زمانی که چند فیلم خوب اکران نکنیم، نمیتوانیم به احیای سینما کمک کنیم. طبیعتا با فیلمهایی که توانایی جذب مخاطب ندارند، اوضاع به همین صورتی که در حال حاضر هست باقی میماند و اتفاق خاصی برای سینما رخ نمیدهد.
وی افزود: وقتی هیچ تهیه کنندهای حاضر نمیشود فیلمش را در این شرایط اکران کند، میدان برای فیلمهای با کیفیت کمتر باز میشود. از طرف دیگر برای انجام برنامههای جنبی به جز اکران فیلم (مثل پخش مسابقات فوتبال) هم در ابتدا همه چیز برنامهریزی میشود، بلیط فروشی صورت میگیرد اما در آخر نهادهای بیرونی با انجام این برنامهها مخالفت میکنند و دلیل مخالفتشان را هم اعلام نمیکنند.
مدیر سینما آزادی در رابطه با فیلمهایی که این روزها در حال اکران هستند گفت: «دینامیت» یکی از فیلمهایی بود که به رونق سینماها خیلی کمک کرد و با اکران «درخت گردو» نیز اوضاع تا حدودی بهتر شده و اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.
او ادامه داد: این روزها پرمخاطبترین سانسهای ما پنجاه درصد ظرفیت سالن که برای هر فیلم در نظر گرفته شده است را پر میکنند و در کممخاطبترین سانسها نیز تعداد تماشاگران دورقمی است چون ما فیلمی را برای کمتر از ده تماشاگر اکران نمیکنیم. در حال حاضر سانسهای بین ۱۷ تا ۲۰ شب مخاطبان بیشتری دارد و چون بعد از آنها به ساعت منع تردد در شهر نزدیک میشویم، میزان استقبال از فیلمها هم کاهش مییابد.
بیشتر بخوانید:
چشم امید سینماداران به روزهای مبهم بعد از تعطیلات
آغاز دوباره ماراتن روی پرده با فیلمهای قبلی
همه سینماهای تکسالنه باید پردیس شوند
این مدیر فرهنگی درباره تفاوتهای ساختاری سینماداری در پردیسها و سینماهای تک سالنه اظهار کرد: این روزها تجربه سینماداری در دنیا نشان داده است که سالن سینما باید به یک مرکز خرید فرهنگی و هنری تبدیل شود. یعنی باید به مخاطبی برای تماشای فیلم به سالن میآید، خدمات دیگری نیز ارائه داد و کاری کرد که مردم صرفاً برای فیلم دیدن به سالن نیایند.
وی ادامه داد: برای این خدمات هم میتوان از حیث فرهنگی و از حیث سرگرمی مؤلفههای دیگری را در نظر گرفت. با توجه به این مسئله میتوان گفت که دوره سینماداری تک سالنه گذشته است و در هیچ کجای دنیا سینماهای تک سالنه همچون گذشته قابلیت جذب مخاطب و مشتری ندارند. تمامی این سینماها باید بازسازی شده و به پردیسهای چند سالنه با خدمات فرهنگی و سرگرمی جانبی تبدیل شوند.
او اضافه کرد: اینکه صرفاً لوازم فنی مستهلک سینماهای تک سالنه را تغییر دهند و فقط بعضی از ضعفهای موجود در آنها را با تجهیز کردن پوشش دهند، فایدهای ندارد. سینماهای تک سالنه دیگر نمیتوانند مثل گذشته به حیاتشان ادامه دهند. باید به همه این سالنها کمک کنند تا به پردیسهای چند سالنه توسعه پیدا کنند و بازسازی شوند.
نوروزی در مورد کم بودن تعداد سالنهای سینما در کشورمان نیز گفت: ما باید خودمان را با دیگران مقایسه کنیم. مثلاً با کشور همسایهمان ترکیه که در صنعت سریالسازی از ما جلوتر است ولی سینمای قابل توجهی نسبت به ما ندارد. ترکیه در تمام شهرهایش نزدیک به 4 هزار سالن سینما دارد، درحالیکه ما در کشورمان چیزی حدود ۵۰۰ سالن سینمای فعال داریم. در چنین شرایطی باید زیرساخت اکران را گسترش دهیم و به شهرهای کوچک و روستاها نیز برسانیم. متأسفانه در حال حاضر حتی در برخی از مراکز استانها هم سالنهای سینمای استاندارد و درستی نداریم.
مدیر سینما آزادی درخصوص کمکهای دولتی به سینمادارها اظهار کرد: اصلیترین کمکی که دولت میتواند به سینما بکند این است که وارد حوزه توسعه زیرساخت شود و زیرساختهای فنی سینما را توسعه دهد، نه اینکه در حوزه محتوای فیلمها ورود کرده و فیلمسازی کند، اتفاقی که در این مدت زیاد رخ داده و نتیجه و خروجی آن را هم دیدهایم.
سجاد نوروزی در انتها با بیان این نکته که با بیشتر شدن سالنهای سینما، محتوای فیلمهای سینمایی نیز رشد میکند و آثار به مراتب بیشتری تولید و اکران میشود، عنوان کرد: مخاطب سینما قواعد خودش را مشخص میکند. به نظر من میتوان با یک برنامهریزی درازمدت و منسجم، محتوای مناسب برای این سالنها تولید کرد. یعنی بعد از اینکه زیرساختمان توسعه پیدا کرد، تولیداتمان هم باید متناسب به این زیرساختها جدید و اصولی باشد.
انتهای پیام/۴۱۰۴/
انتهای پیام/